Mobilierul de artă refuză să se demodeze
Arta poate îmbrăca multiple forme, fiind întotdeauna apreciată. Mobilierul de artă are un trecut bogat în evenimente, dar viitorul îi surâde. Acestui tip de mobilă îi prieşte trecerea timpului, care-i dă valoare şi nobleţe, asemenea unui vin de podgorie care primeşte un buchet aparte stând în cramă ani de zile…

Ani de-a rândul omenirea a creat şi a dezvoltat nenumărate lucruri care au scris istorie şi a căror importanţă este semnificativă şi în zilele noastre. Ştiinţa, arta, religiile şi chiar războaiele au avut un rol deosebit în această continuă metamorfoză. Arta este doar una dintre ele, având rădăcini îndepărtate în istorie care s-a îmbogăţit cu fiecare personalitate ideologică, fiecare mişcare radicală, stârnind la acea vreme reale controverse. Toţi aceşti factori externi au modelat un stil aparte, unic şi valoros asupra mobilierului în sine, consacrat de mai marii timpului, delimitând diferite clase sociale. Perioada Renaşterii a fost practic prima formă de „industrializare” a mobilei, influenţând forma pieselor, acestea căpătând un puternic aer aristocratic. Mobilierul de artă înfloreşte şi prinde viaţă şi în zilele noastre, având valoarea unui vin bun care devine o licoare nepreţuită cu trecerea timpului, – în ciuda faptului că generaţia actuală este fascinată de gadgeturi şi aparaturi inteligente, oferind mobilierului contemporan nu doar design modern, dar şi funcţii prea sofisticate. Multitudinea de stiluri existente în ultimii ani a cristalizat şi mai mult valoarea acestui tip de mobilier, ba mai mult, specialiştii au ajuns la concluzia că tehnica modernă poate altera arta, motiv pentru care respectă cu sfinţenie metoda producerii de mobilier stil, meşterii şi artiştii preferă să „conserve” ştiinţa şi dibăcia lor în materie de stiluri. Vestea bună este că deşi segmentul de cumpărători este limitat, media de vârstă este una matură, şcolită spre această cultură, aprofundată ca o moştenire de familie, un respect şi o simpatie ce înving provocările de forme şi stiluri ale noilor trenduri în materie de mobilier.
Portretul şi tipologia iubitorului de artă
Semn al artisticului și al bunului gust, mobila de artă este foarte preţuită. Totuși, când vorbim despre mobilă de artă, trebuie ştiut faptul că un întreg proces stă la baza fiecărui produs scos pe piață: de la design până la implementare, totul ține de viziunea artistului și de dăruirea acestuia față de proiect. Este un lucru cât se poate de firesc să vorbim despre mobilier atunci când dorim să ne amenajăm locuinţa. Dar când vine vorba de stiluri, delimităm anumite categorii care-şi aleg cu mult tact clasa de cumpărători. Creat în ultimele sute de ani, mobilierul stil, cu valoare financiară şi istorică atât de bogată este celebru, dar aceasta nu înseamnă că şi numărul de cumpărători este la fel de consistent, câtuşi de puţin la noi în ţară! Nici nu este de mirare, dacă am cântări valorile mobilierului de artă, am putea realiza portretul-robot al clasei sociale din care provine acesta.
Preţurile pentru astfel de piese variază între câteva sute de euro şi câteva mii de euro,
în funcţie de renumele artistului/producătorului, a valorii/cotei pe care piesa o are la momentul respectiv pe piaţa mondială. Şi nu mai trebuie spus că mobilierul de artă are nevoie de mult spaţiu pentru a-şi putea etala frumuseţea – automat vorbim de reşedinţe ample în care acest tip de mobilier se poartă cu multă eleganţă! Prin urmare, clasa de provenienţă a cumpărătorului nostru este una de elită, cu bogate cunoştinţe culturale, cu un important statut social şi bine organizat financiar. În acest caz, interesul pentru artă rămâne o tradiţie, un legământ ce se transmite ca moştenire din generaţie în generaţie.
Însă, în ultima perioadă se întâmplă un fenomen pozitiv: s-a constatat un interes mai ridicat în rândul cumpărătorilor tradiţionali care optează pentru mobilier cu design postbelic. Românii au înţeles că, pentru a se bucura de un ambient armonios şi de lungă durată, la care să se întoarcă cu multă plăcere după o zi solicitantă, trebuie să apeleze la serviciile unui designer de interior, mai exact, la specialişti ai căror experienţă şi pregătire îşi pun amprenta asupra confortului şi bunăstării noastre. În ultimii ani, pe baza transformărilor repetate ale stilurilor în materie de mobilier şi accesibilităţii lor din punct de vedere financiar, mulţi au pierdut şirul valorilor şi, neţinând seama de regulile de amenajare, au achiziţionat diferite piese de „sezon” care şi-au pierdut şi valoarea estetică şi cea financiară.
Pornind de la această idee, tot mai mulţi doresc o statornicie elegantă, dar şi valoroasă în locuinţa lor, motiv pentru care figura mobilierului stil a acumulat o importanţă din ce în ce mai mare. Pe lângă valoarea estetică intrinsecă, oamenii realizează că piesele de mobilier de artă au valoare veritabilă, inestimabilă, iar trecerea timpului le face şi mai valoroase. Acest lucru ne apropie din ce în ce mai mult de ceea ce se întâmplă în străinătate de foarte mulţi ani. Libera circulaţie în Europa, accesul la informaţii şi educaţie în ţările europene au ajutat foarte mult ca mobilierul de artă să reprezinte o alternativă semnificativă pe piaţa internă faţă de mobilierul nou, produs în serie.
Pe de altă parte, românii – mai ales iubitorii de artă – au început să se orienteze către piese de mobilier care poartă amprenta stilurilor atât de mult apreciate: baroc, rococo, art-deco, mid-century etc., admirând într-un final calitatea şi frumuseţea lemnului masiv, de diferite esenţe nobile (nuc, cireş, stejar, fag) atât de frumos lucrate de meşterii pricepuţi ai timpurilor.
Cu siguranţă, astfel de valori nu pot fi trecute cu vederea, sculpturi autentice lucrate manual, stiluri care demult se credeau apuse sunt reînsufleţite, caracterizate prin trăinicie şi frumuseţe diafană sunt transpuse azi în casele noastre chiar şi de producători autohtoni. În viziunea lor, asistăm la o evoluţie clară în ceea ce priveşte alegerile cumpărătorilor: dacă iniţial clienţii erau un pic mai reticenţi faţă de piesele de artă şi cu ochii la preţuri mici, ulterior aceeaşi clasă de clienţi s-a deschis către obiecte mai mari, mai valoroase, achiziţionând pentru propria casă console, canapele, mese. În acest sens, este clar că avem de-a face cu o maturizare a pieţei, acesta fiind şi motivul care a declanşat o serie de dezvoltări şi noi extinderi în planul firmelor producătoare autohtone, încurajând totodată şi comerţul intern.