BioMobila – efectele pandemiei asupra unui atelier de mobilă din lemn
Am stat de vorbă cu Ovidiu Isan de la BioMobila despre cum un mic dar ambițios atelier de mobilă din lemn masiv a înfruntat pandemia de COVID-19; am vorbit despre dificultăți și oportunități, dar mai ales despre cum această industrie ar putea fi ajutată la modul concret.
Atelierul Biomobila este situat în Bucovina. Designul mobilierului este influențat de folclorul, arhitectura și conceptele de mobilier locale. Lucrează exclusiv cu materiale prietenoase cu mediul: lemn masiv, adezivi ecologici și uleiuri naturale, ceară și pigmenți minerali.
• Cum s-a resimțit pandemia pentru Bio Mobila?
În primă instanță pandemia, sau mai bine spus starea de urgență decretată de guvern, a avut un impact psihologic. Eu am stat mai mult timp pe Facebook și pe alte canale mass-media. Faptul că „am pierdut mai mult timp pe Facebook” aparent a avut un efect bun, fiindcă, în timpul acela, am afiliat pagina de Facebook BioMobila la mai multe grupuri de profil și am postat mai multe dintre produsele realizate. În consecință, au venit unele comenzi prin intermediul acestui canal. Dar, comenzile mari …. din păcate, nu au mai venit în lunile aprilie, mai, iunie, comparativ cu ianuarie, februarie, martie. Și asta abia acum se resimte din punct de vedere financiar.
• Ați reușit să păstrați în atelier toți colaboratorii sau ați apelat la alte soluții – șomaj tehnic, concediu fără plată, concediere?
Nu am obligat pe nimeni să vină la muncă în perioada stării de urgență. Dar, cu excepția unei persoane, toți cei cu care lucrăm au continuat să vină, și nu au fost consecințe sub aspectul stării de sănătate. Bine, noi nu suntem chiar mulți.
Nu am apelat la șomaj tehnic sau concediu fără plată și nici la concedieri. Am avut de lucru, am lucrat. Deocamdată încă mai avem comenzi în lucru pentru circa una sau două luni.
• Cum v-a afectat financiar această perioadă?
Întârzieri la încasări și la plăți din cauza stării de urgență. Apoi, nu am mai primit comenzi mari, deci, nici avansuri substanțiale nu am încasat. În plus, furnizorii nu mai dau marfă cu plata la 30 până la 45 de zile. Asta chiar ne afectează, fiindcă aflăm acest lucru în momentul în care facem comanda. Nu prea e deloc plăcut să nu știi că s-au schimbat condițiile contractuale decât în momentul lansării comenzii.
• Ce produse BioMobila s-au vândut cel mai bine în perioada stării de urgență/alertă?
Noi lucram 80% mobilier unicat la comandă, nu avem produse pe stoc. O comandă repetată în această perioadă a fost un birou din lemn masiv. Lumea lucrează mai mult de acasă. Și… surprinzător, am avut o comandă din America prin intermediul platformei Etsy! Așteptăm și altele, nu neapărat la următorul val de COVID-19.
• Observați o schimbare a profilului clienților BioMobila sau a preferințelor?
Momentan, încă nu vedem ceva semnificativ. Probabil că preferințele se îndreaptă spre mobilierul la costuri mici. Și poate… ceva mai mulți clienți tineri care utilizează cu ușurință mijloacele tehnice de comunicare on-line.
• Ați pregătit piese de mobilier noi în această perioadă grea? Urmează să lansați produse noi?
Am realizat piese noi pentru comenzi încă dinainte de declanșarea stării de urgență. Deci, nu ca o consecință a pandemiei. Însă, având în vedere criza economică care urmează, sigur, mă gândesc la produse care să poată fi suportate de piață din punct de vedere al costurilor de producție.
• Cum credeți că ar putea fi ajutată industria mobilei de către stat?
Cum văd niște masuri susținute de stat:
– Statul ar putea subvenționa târguri virtuale naționale și internaționale dedicate mobilierului din lemn masiv pentru a încuraja vânzările din acest sector și pentru a populariza beneficiile unui mobilier din lemn masiv;
– Subvenții pentru angajați sau reduceri de taxe pentru contribuții, pentru a diminua impactul asupra prețului mobilierului din lemn masiv. Altfel, la export șansele noastre scad substanțial în fața producătorilor din Polonia, Ungaria sau Ucraina;
– Subvenții pentru linii de producție performante și versatile, ușor de utilizat pentru comenzi unicat și serii mici. În general, se observă în piața mobilierului masiv o tendință către piese de mobilier de design;
– O linie de finanțare nerambursabilă dedicată producătorilor de mobilier de lemn masiv;
– Campanii pentru conștientizarea beneficiilor economice și medicale în cazul mobilierului din lemn masiv;
– Scheme de credit cu garanții de stat pentru amenajarea locuințelor cu mobilier din lemn masiv produs în România. Dacă tot se susține sectorul imobiliar prin diverse scheme de credit, să ne aducem aminte că nimeni nu poate locui fără ceva mobilier în casă. Și cum poți mai bine să încurajezi achiziția mobilierului de lemn masiv produs în România decât printr-o schemă de credit destinat pentru amenajarea locuinței? În timpul stării de urgență se vorbea de diverse scheme de credit pentru producători. Probabil că unele deja au fost puse în aplicare. Dar ce să facă producătorul cu utilajele sau cu subvenția pentru salarii dacă nu are clienți? Clienții trebuie creditați și ciclul producției se încarcă fără alte intervenții. Asta cred că ar fi cea mai bună măsură posibilă pentru industria mobilei: Statul să garanteze credite cu dobânzi mici pentru amenajarea locuinței cu mobilier de lemn masiv produs în România;
– Cote de import pentru marii retaileri de mobilier. Ceva similar cu cazul alimentelor în marile lanțuri de supermarketuri. Adică, dacă nu 100%, măcar un 70% din mobila comercializată sau cifra de afaceri să fie cu mobilier produs în România.
…. Și atunci o să avem de lucru, o să putem să ne facem un plan de producție pe cel puțin un an, o să angajăm mai mulți oameni si o să reușim să-i plătim mai bine ca să nu fie nevoiți să își ia concediu fără plată pentru a munci sezonieri trei, patru luni pe ani în Germania, Italia, Spania etc.