logo logo

MagMob este o revistă speciali­zată în domeniul mobilei, din care vă puteţi inspira atunci când trebuie să faceţi o ale­gere pentru casa, biroul sau gră­dina voastră.

Program de promovare la export

Fast Forward Editorial SRL

540322 Târgu Mureş, Str. Bistriţei nr. 9
Romania, jud. Mureş
RO 24342230 • J19/828/2008

+40-730-190077

zilahi@magazinulmobilei.ro
Publicitate

Concurența este sănătoasă, cooperarea este și mai bună

Cea mai importantă revistă de specialitate de mobilă din Polonia, BIZNES.meble.pl a decis să anunțe pe coperta ediției sale din luna martie 2024 un interviu realizat de către Marek Hryniewicki cu președintele Alianței Internaționale a Publicațiilor de Mobilă (IAFP) și fondatorul MagMob, Zilahi Imre. Redăm în traducere interviul integral.

Concurența este sănătoasă, cooperarea este și mai bună
Publicitate
MagMob  |  28 Noiembrie 2024

Dialogul original în limba poloneză îl găsiți pe pagina BIZNES.meble.pl

— Sunteți președintele IAFP, călătoriți mult, participați la târguri și conferințe. Ce evoluții și tendințe cheie vedeți pe piața europeană și mondială a comerțului cu mobilă?
— În timpul și imediat după anii pandemiei, a devenit clar pentru noi toți că așa-numitele “platforme de networking”, comunicarea online nu pot înlocui întâlnirile față în față. Internetul este util pentru a face schimb de informații, pentru a realiza lucruri practice, dar nu este cel mai bun mod de a crea încredere reciprocă. Un dialog real necesită o întâlnire față în față. În ultimele două decenii au avut loc schimbări majore în modul în care membrii societății consumă informația. Mijloacele de comunicare profesionale s-au schimbat, la fel ca și comunicațiile de afaceri. Tendințe senzaționale de design au modelat, de asemenea, lumea industriei mobilei în acești ani. Cu toate acestea, puține lucruri s-au schimbat în ceea ce privește judecățile de valoare bazate pe experiența directă.
Sunt jurnalist de specialitate în industria mobilei de aproape douăzeci de ani și am vizitat majoritatea țărilor în care producția de mobilă este o industrie importantă. Mi se pare că gustul publicului pentru mobilier începe să se inspire din aceleași surse la nivel global. Producătorii de mobilă au acces la materii prime și componente funcționale din întreaga lume. Prin urmare, devine din ce în ce mai dificil să identificăm dintr-o privire, unde a fost fabricat un anume produs prezentat la un târg internațional. Au devenit mai importante confortul, culoarea și textura tapițeriei, calitatea finisajului și măsura în care mobilierul îndeplinește diverse cerințe funcționale. Tendințele sunt acum globale – provocarea pentru companiile de mobilă (producători și comercianți deopotrivă) este astăzi să țină pasul cu concurența în ceea ce privește optimizarea costurilor.

Standul revistei poloneze la târgul de mobilă Meble Polska din Poznan.

— Au existat schimbări semnificative (falimente, consolidări etc.) pe piața globală și europeană a mobilei în ultimii ani?
— Fără să menționez nume de companii specifice, aș dori să subliniez o tendință: tot mai multe mărci europene sunt deținute de chinezi. Schimbările din politica globală au în mod clar un impact economic și asupra industriei noastre. Nu cu mult timp în urmă, companiile chinezești care produceau mobilier la scară largă se mulțumeau să furnizeze distribuitorilor europeni ceea ce aceștia cereau. Acum, procesul de expansiune a ajuns la un stadiu în care mărcile italiene și germane, cândva dominante, sunt acum deținute de foștii lor furnizori. Nu este treaba jurnaliștilor să judece dacă acest lucru este bun sau rău – noi doar prezentăm faptele.
În Europa, două țări pot concura cu importurile de mobilă din Asia: Polonia și Turcia. Acestea pot fi urmate de România, Republica Cehă, Croația, Slovenia și țările din Europa de Est în general, dar acestea au volume mai mici de producție de mobilă.


— Cunoașteți bine industria poloneză a mobilei, după ce ați vizitat Polonia, inclusiv târgul Meble Polska din Poznań. Ce puncte forte și ce puncte slabe vedeți în industria poloneză a mobilei?
— Este puțin exagerat să spun că cunosc bine industria poloneză a mobilei, dar încerc într-adevăr să dezvolt o relație cât mai strânsă cu ea. Întotdeauna mi-a plăcut abordarea pragmatică a producătorilor polonezi de mobilă, care oferă clienților lor exact ceea ce este cerut. În conversațiile mele cu antreprenorii polonezi, simt o etică sănătoasă a afacerilor; aceștia știu ce fac și își urmăresc în mod consecvent obiectivele. Am constatat că firmele poloneze de mobilă înțeleg importanța unei comunicări de marketing precise. Cu toate acestea, am observat – și acest lucru m-a surprins oarecum – o lipsă de interes pentru inovație în designul mobilierului… La târgul Meble Polska am văzut multe mărci cu produse foarte asemănătoare, iar designul original nu este punctul lor forte. Sper că nu-i jignesc pe prietenii mei polonezi. Sper că îmi vor dovedi că mă înșel.
— Industria mobilei din Polonia se confruntă cu o încetinire de mai bine de un an și jumătate, ceea ce a dus, de exemplu, la o scădere a vânzărilor. Este aceasta doar o problemă poloneză sau industria globală a mobilei, în ansamblu, se confruntă cu o încetinire?
— Această criză ne afectează pe toți. În ultimii doi ani, România și Polonia au devenit vecini imediați ai unei zone de război, în timp ce Europa de Vest (principala noastră zonă de export comună) este expusă unei crize energetice care se răspândește tot mai mult pe întregul continent. Europa se confruntă cu probleme inflaționiste, construcțiile stagnează în multe țări, iar în vremuri dificile, utilizatorul final este mult mai precaut atunci când vine vorba de a decide cum să își cheltuiască economiile. Prin urmare, nu este surprinzător faptul că clienții își vor cheltui banii mai întâi pentru nevoile existențiale și abia mai târziu pentru a-și face viața mai confortabilă. Lângă fiecare vale există un deal, așa că să sperăm că în următorii doi ani această piață stagnantă se va ridica din nou și va începe să crească.
— Pe lângă activitățile pe care le desfășurați în cadrul IAFP, sunteți redactor-șef al revistei MagMob.ro și recent ați lansat și un program numit Furniture-from-Rommania. Ce este FFR și în ce constă?

FFR are vizibilitate în piața poloneză

— Am lansat acest program de promovare a exporturilor de mobilă românească în cadrul unui eveniment de afaceri la New York, în mai 2023. Exportatorii români și clienții străini ai acestora apelează la serviciile de consultanță în afaceri (direct business matchmaking – DBM) ale firmei noastre Fast Forward Editorial SRL în mod regulat încă din 2014. Acest lucru m-a făcut să îmi dau seama de necesitatea unei platforme speciale prin care să prezentăm potențialilor clienți firme românești cu reale capacități de producție, care își fabrică propriile modele de mobilier. Experiența primului an arată că programul este un succes, am prezentat FFR la mai multe târguri și primim din ce în ce mai multe solicitări din diverse colțuri ale lumii. Poate vor încerca și importatorii polonezi această sursă, de ce nu?
— Una dintre durerile industriei poloneze a mobilei (și a lemnului) este disponibilitatea precară și prețurile mari a lemnului provenit din pădurile autohtone. Se confruntă și România cu probleme similare?
— Este similar în România. Uneori, distribuitorii de lemn de foc sunt concurenți direcți ai fabricilor de mobilă atunci când încearcă să cumpere materie primă de bună calitate pentru mobila din lemn masiv. E o nebunie. Asociațiile producătorilor de mobilă fac în mod constant presiuni asupra factorilor de decizie publică pentru a asigura un acces rezonabil la surse adecvate de lemn.


— Care este potențialul industriei românești de mobilă? În opinia dumneavoastră, producătorii români de mobilă ar putea deveni în viitor un concurent important pentru producătorii polonezi de mobilă?
— Nu voi dezvălui marele plan secret al modului în care industria românească va depăși sectorul polonez al mobilei… (râde) Cu toate acestea, cred că există multe resurse neexplorate în viitoarea cooperare româno- poloneză. Haideți să vorbim unii cu alții, să ne cunoaștem punctele forte și să descoperim modalități de cooperare. Unele mărci românești ar putea fi o surpriză plăcută pentru piața poloneză. Probabil – pe de altă parte – exportatorii polonezi pot concura cu succes în mai multe categorii de mobilier pe piața românească. Concurența este sănătoasă, cooperarea este și mai bună.
— În cele din urmă, o întrebare despre viitor. Când credeți că ne putem aștepta la un sfârșit al încetinirii comerțului global cu mobilă? Este perspectiva acestui an sau poate a anului viitor?
— Mi-ați pus o întrebare dificilă, dar încerc să nu o evit. Nu cred că situația cauzată de cererea redusă de pe piață se va schimba semnificativ în 2024. Deciziile birocrației de la Bruxelles nu servesc la stabilizarea economiilor statelor membre, iar prețurile combustibililor și ale altor surse de energie pun prea multă presiune asupra companiilor producătoare, așa că nu ar trebui să ne așteptăm la o îmbunătățire bruscă. Privesc spre 2025 cu speranțe mai mari, dar este prea devreme pentru a mă pronunța încă. Sunt sigur că producătorii europeni de mobilă vor trebui să caute noi piețe. În următorii câțiva ani, este posibil să asistăm la o tendință inversă de export, cu mărci europene bine cunoscute care vor găsi piețe de desfacere în țările din Asia Centrală și de Sud-Est. (…)

Publicitate
Publicitate