Cum (nu) comunică producătorii de mobilier din România?
Navigând mai tot timpul pe site-urile designerilor de produs și ale producătorilor propriu-ziși de mobilier, ajungem câteodată la exasperare. Și asta pentru că multe colecții sau produse de valoare par complet neprietenoase cu curioșii – nu mai vorbim despre posibilii clienți. Problema ține de felul în care arată paginile online ale producătorilor și chiar și conturile lor de pe rețelele sociale. Așa că acest text este dedicat acelor detalii care fac mai degrabă rău decât bine celor care speră să vândă mobilă unicat sau la comandă.
De multe ori ne întrebăm cum reușește câte un atelier de mobilă sau un studio de design să rămână pe piață câtă vreme modul său de comunicare online poate fi definit folosind termenul „mister”. Adică, pagina online se reduce la o interfață desprinsă parcă dintr-un joc video din care lipsesc cu desăvârșire butoane precum „Despre noi”, „Servicii”, „Proiecte”. Am descoperit astfel de site-uri pe care vizibile sunt pagina de contact, de tipul unui formular de mail, și câteva informații de tipul „Credem în…” sau „Misiune”.
Există și varianta unui site aparent proaspăt lansat, atât de proaspăt, încât nu și-a completat informațiile, astfel că încă te pomenești citind, frumos organizate cu titluri și subtitluri, texte de tipul Lorem Ipsum. E suficient să apară și într-un singur loc această situație ca să facă impresie proastă. Dar am întâlnit site-uri pe care accesarea mai multor butoane duce la genul acesta de umplutură de text.
O situație similară este cu fundăturile de tipul „Pagină în construcție” atunci când vrei să accesezi zona de „Servicii” să zicem a unui site de mobilier la comandă. La fel de neplăcut este ca oricare alt buton să te ducă într-o subpagină online goală. Asta se întâmplă cel mai des în cazul categoriilor de mobilier – dacă nu ai în portofoliu mobilier tapițat, de ce îi faci buton pe site?
Un alt reproș pe care l-am putea adresa mai ales site-urilor realizate de designeri foarte tineri: toate paginile site-ului sunt în limba engleză. Este minunat să poată fi accesat și folositor oricărui potențial partener de afaceri sau client din afara României, dar trebuie să poată fi citit și în limba română câtă vreme compania se găsește în România.
Butonul „Despre noi” reprezintă cartea de vizită a oricărui producător de mobilier sau designer de interioare. Așadar este un buton obligatoriu. Multe site-uri îl dețin, numai că informațiile sunt atât de generale și lipsite de relevanță, încât par copiate de pe alte site-uri. Este o situație foarte des întâlnită! Ce informații trebuie să conțină această secțiune? Povestea adevărată a afacerii, anul înființării, locul în care se găsește sediul, evoluția în timp a afacerii, parteneri și dezvoltarea produsului. A se evita umplerea unei secțiuni „Despre noi” cu informații de tipul: respect pentru client, vrem să fie clientului cât mai bine, seriozitate deplină, suntem aici pentru dvs.
Dar poate că problema cea mai mare apare în cazul descrierii (adeseori lipsă) a pieselor de mobilier. Multe site-uri se mulțumesc să afișeze o imagine sau două a produsului și, cel mult, dimensiuni. Nu explică însă detalii precum materialul, stilul de design, funcționalitatea, ușurința montajului, condiții de întreținere. Saaau… există texte, dar complet plictisitoare, banale, irelevante, care în loc de a oferi informații concrete despre piesa de mobilier, bat câmpii în căutare de cai verzi pe pereți.
Tot la acest capitol, foarte importante sunt fotografiile. Cele mai respingătoare sunt pline de pixeli și au watermark în centru. Atenție și la modul de fotografiere, pentru că adesea produsul nou lansat online este pozat pe un fundal în care ies în evidență sticle de plastic, vreo găleată cu mop, un rucsac (sau doar sac), scrumiere sau rumeguș pe jos.
Comunicarea pe rețele sociale e și mai neinspirată. Mai nou, pe Facebook nu se mai postează piesele de mobilier însoțite de informații relevante scrise pe un ton amuzant, ci se poartă reels-urile din care nu reiese clar la ce produs se face reclamă. Din păcate, acest trend este în mare vogă inclusiv în cazul unor mari evenimente internaționale (târguri de mobilă și accesorii) care, după o campanie intensă de promovare a târgului respectiv, aleg să posteze reels-uri realizate într-un ritm amețitor, din care nu tragi nicio concluzie. Reels-urile au apărut ca o metodă foarte dinamică de promovare, dar trebuie să pună în centrul atenției un produs anume, nu o aglomerație de oameni. Iar pe Instagram, treaba merge și mai rău – părerea noastră. Acolo sunt suficiente câte o poză a produsului și niște zeci de #hashtaguri în loc de text.
Una peste alta, dacă tot s-au investit bani în crearea unei pagini online și în generarea de conținut Social Media, e păcat să nu existe și informații relevante. Nu sunt greu de obținut – e suficient să vorbești despre produsul în sine. Dacă e de calitate, se va vinde de la sine.